هويدا
الجزء الثالث و العشرون
انت عاوز ايه ؟؟
عاوز حقى
حقك دا ايه ؟؟؟
حقى الشرعى يا بت
حقك و ابويا ميت ؟؟
طب و انا مالى و بعدين هو حقى الشرعى هيمنعه من الخروج من التربه ؟؟ دى حاجه و دى حاجه
دى حاجه و دى حاجه دا ايه ؟؟ انت معندكش دم
انتى بتشتمينى يا بنت الكلاب ؟؟ طب ايه رايك بقا انى هاخد حقى منك و غصب عنك كمان ....
صرخت هويدا و بكى أطفالها و ما من مغيث
كانت زهيره تقف بالباب و تسمع كل ما يحدث بالداخل و تشعر أن ابنها رجل ، كانت تنتظر اى كلمه من هويدا لتقتحم عليهم خلوتهم و تسمعها اصعب الكلمات ...لكن ابنها قام بالواجب
مرت الايام و زهيره و صلاح يتفننوا فى إذلال هويدا بطريقه اكبر من السابق
فصلاح ليس لديه تعامل معها إلا بالضرب و السب فهذا الأسلوب يشعره أنه رجل كما أنه يرضى امه عنه
و زهيره لم يعد فى حلقها غير كلمه واحده
احمدى ربنا أننا مقعدينك معانا و انتى مقطوعه من شجره كدا لا لكى راجل و لا عيله يترد عليها
كانت هويدا تشعر بالحنق و الحقد الشديد (و الذى لم تكن تعرفه) نحوهم
كانت تحلم باليوم الذى تنتقم من زوجها و حماتها و كثيرا ما تحلم بألقائهم سويا بالنار
كانت زهيره تستعبدها ...تستغلها ليل نهار و تعطيها بواقى الطعام
ذات يوم أصبحت هويدا على حركه غريبه بالدار و كأن زهيره تحضر لشئ
عندما تسائلت ما الذى يحدث نهرتها زهيره و امرتها أن تقوم بتنظيف الدار و جعلها على أفضل حال
اخذت زهيره بناتها و دخلت غرفتها و أغلقت الباب
بعد حوالى ساعه خرجت إحدى اخوات زوجها و تدعى فرحه و هى مرتديه فستان جديد و وجهها مزين
أدركت هويدا أن فرحه تستعد لاستقبال عريس ....و تذكرت يوم طلبت منها والدتها أن تستحم و تلبس جلباب نظيف
و لكنها لم تكن بهذا المظهر الجميل فزهيره رغم قسوه قلبها الا أنها تهتم ببناتها و بمظهرهم جدا
شعرت هويدا بالغيره الشديده و تمنت أن تكون بمكانها و لكن ايقظها من أحلامها ضربه على ظهرها فاستفاقت على صلاح و هو يقول لها
واقفه كدا ليه يا بت انتى ؟؟ خدى يلا الشربات دا بليه
دخلت هويدا للمطبخ و هى تبكى ...حتى المعامله الادميه لا تستطيع الحصول عليها و لا تستطيع الاعتراض على ما يحدث لها
بعد دقائق حضر العريس و معه عائلته
شاب صغير وسيم يلبس قميص ابيض و بنطلون ازرق و حذاء لامع شعره بنى ناعم و عيونه عسليه
دخل الجميع إلى حجره الضيوف
سمعتهم هويدا و هم يرحبون بالعريس و عائلته
خرج صلاح مسرعا و نظر لها نظره كادت تحرقها و همس إليها و هو يمسك أذنها
ايه موقفك هنا يا بت انتى ....غورى هاتى الشربات اللى بلتيه و اديه لفرحه تدخله و حسك عينك الاقيكى واقفه هنا تانى
حاضر
دخلت هويدا و أرادت الانتقام من صلاح ووالدته و كانت تتمنى أن تفسد هذه الزيجه
فكرت بعقلها الطفولى ...وضعت الملح على الشربات بكميه كبيره و قلبت الملح بسرعه
صبت الشربات فى الاكواب و خرجت لتجد فرحه تقف سعيده جدا منتظره الصينيه
أعطتها هويدا الاكواب وانصرفت سريعا
دخلت فرحه بالاكواب و هى تضع رأسها بالأرض
قدمت الشربات لعريسها و لعائلته ثم لامها و ابوها و اخوها
و بمجرد أن ذاق الجميع الشربات انزلوا الاكواب و استاؤا من الطعم
اعتذرت زهيره و هى ترسم على وجهها ابتسامه قائله
معلش تلاقى البنات غلطوا و حطوا ملح بدل السكر
ابتسم مجدى العريس قائلا
و لا يهمك اى حاجه تيجى من ايد العروسه سكر
هنا شعرت فرحه بالخجل و خرجت مسرعه و صاح الجميع على كلمات العريس المجامله
قامت زهيره و حملت الصينيه قائله
و عشان كلامك الحلو دا انا اللي هعمل لك الشربات بايدى
لا اقعدى يا حاجه عشان نتفق
لا و الله ما هنتفق على حاجه الا اما اعمل لكم الشربات الاول
خرجت زهيره و اتجهت الى غرفة هويدا ..حاولت فتح الباب و لكن هويدا كانت اغلقته من الداخل
اغتاظت زهيره و قالت بصوت منخفض
انا هوريكى يا صفرا تعملى كدا ازاى ؟؟؟ أن مكنتش اخليه يموتك انهارده مبقاش انا زهيره
انصرفت زهيره للمطبخ و شعرت هويدا بالخوف الشديد و الندم ...
حملت طفليها و قررت الهروب الى بيت ابيها فهى لم تقربه منذ شهور ، لم تكن تتخيل انها ستدخل البيت و لا ترى ابوها و لا تسمع صوته و هو يرحب بها
و لكن خوفها من زهيره و توقعها تنكيل صلاح بها جعلها تأخذ تلك الخطوه و تسابق الريح و هى تحمل صغارها كالقطه التى تهرب بصغارها عبر الجدران
خرجت هويدا مسرعه بعد أن اطمئنت أن زهيره دخلت الى حجره الضيوف لتصل الى بيت أبيها و الذى يبعد حوالى عشر دقائق
كان باب الدار مفتوحا
دخلت هويدا مباشره الى غرفة امها و لكنها أصيبت بالذهول الشديد
يتبع
صلوا على حبيبكم النبى
قصص اطفال - قصص الاطفال - قصص أطفال - قصص للأطفال - قصص الأطفال - حواديت اطفال - حواديت للاطفال - حكايات اطفال - حكايات للاطفال - حكايات الاطفال - حكايات أطفال - حواديت ديزني - كتب اطفال- قصص رومانسية قصيرة - قصة رومانسية قصيرة - قصص حب رومانسية قصيرة - روايات - قصص اطفال بالانجليزي
#دجيهان_عادل
#قصص_وحكايات_د_جيهان_عادل.
فضلا غير مسموح نقل أو نسخ القصه إلا بعد اذن الكاتب و الا سيعرض للمسائله القانونيه ..
تعليقات
إرسال تعليق