القائمة الرئيسية

الصفحات

هويدا 

الجزء التاسع عشر 

عارفه يا اما ...انتى ظالمه زيك زى زهيره بالظبط ...متفرقيش عنها ...بالعكس انت ظالمه اكتر منها 
 ‏
 ‏انا ظالمه يا بت يا قليلة الادب ؟؟ 
 ‏
 ‏ايوا انتى ظالمه ...منك لله يا ظالمه منك لله ...حسبي الله ونعم الوكيل فيه 
 ‏
 ‏صرخت هويدا بشده و هى تلطم خدها إلى أن وقعت على الأرض فاقدة الوعى

مضت الأيام التاليه على هويدا و هى تتمنى الموت ....فقد فقدت فلذتى كبدها و لا تعلم كيف السبيل الى رجوعهم
اقترحت على والدها أن يذهبوا إلى نقطة الشرطه لعمل محضر بخطف ابنائها و لكنه لم يوافق حتى لا يكبر الموضوع اكثر ووعدها أنه سيبحث عن واسطة للخير لعودة الاطفال إلى حضنها 
و لكن الأيام كانت تمضى ثقيله و ما اثقلها من ايام عندما يبتعد الابن عن امه و لا تستطيع أخذه بحضنها و شم رائحته

كانت يوميا تذهب الى بيت زهيره تراقب من بعيد و ترى اخوات زوجها يحملون ابنائها 
كان قلبها يتحرق شوقا إليهم و لكنها لا تستطيع الاقتراب فهى تعلم أنها أن ذهبت إلى زهيره ستذلها و ستذيقها المر و ستبيع و تشترى بها 
لقد سلمت امها لزهيره السكين الذى تذبحها به .
مضى شهر ....أصاب هويدا الهزال الشديد، أصابتها الكوابيس من جديد 
كانت تحلم يوميا بابنائها 
قررت هويدا خطف ابنائها إن سنحت لها  الفرصه 
و لكن ما أن علمت عزه بمرادها الا و نهرتها نهرا شديدا

انتى برده رايحه ناحية دارهم ؟؟ 

عاوزه منى ايه يا اما ؟؟ ما انتى السبب فى كل اللى انا فيه دا دلوقتى ؟؟ 

عاوزكى تكنى يا اختى ....الناس كلت وشنا و بقا سيرتك على كل لسان 

و سيرتى على كل لسان ليه بقى ؟؟ هو انا عملت ايه ؟؟ 

كل يوم و التانى خارجه و المفروض انتى على ذمة راجل و مينفعش اللى بتعمليه دا 

هخرج برده مهما قالوا و محدش له حاجه عندى

ما انتى مبقاش لكى كاسر يكسر رجلك قبل ما تفضحينا كدا 

 ايوا انا ناويه افضحكم ....ابعدى عن طريقى بقا .... انتى السبب  فى كل دا و عمرى و ما هسامحك على اللى عملتيه فيا 

كنت عملت فيكى ايه يا اختى ؟؟ تصدقى حلال فيكى اللى بيحصل دا ؟ عشان قليلة ادب و يتكلمى امك بالطريقه دى 

امى ؟؟ امى منين ؟؟ انا عمرى ما شفت ام كدا ....لو انتى امى بجد كنت حسيت بحبك و حنيتك عليا زى بقية الأمهات ...انتى كل همك الفلوس و بس خايفه تصرفى القرش و يعتينى لواحد اد ابويا يتحكم فيا هو و امه و يبيعوا و يشتروا فيا و كمان سلمتى لهم ضنايا ...ما هو مش غريبه عليكى ما انتى رمتينى قبل منهم بس ولادى مش هسيبهم و هجيبهم حتى لو ارتكبت جريمه 

ما انتى اتهبلتى فى عقلك ...عيال ايه اللى هتجبيهوملى هنا ؟؟ انا لا عايزاكى و لا عايزه عيالك دول ...اسمعى بقا  لو جبتى العيال دى متجيش ع الدار بلا قرف 

و مين قالك انى هرجعلك تانى ؟؟ انا كمان مش عاوزه ارجع هنا تانى 

ايوووه ارجعى لجوزك يا اختى هو أولى بيكى 

لا مش راجعه و لا عاوزه اشوف وشه تانى

ليه أن شاء الله ؟؟ هتمشي على حل شعرك و الا ايه ؟؟ 

ملكيش دعوه بيا

دعوه اما تشيلك يا بعيده ....تعبانى طول عمرك منك لله ...روحى قلبى و ربى غضبانين عليكى 

ربنا مبيقبلش بالظلم  و عالم بيا و انتى ظلمتينى و لسه بتظلمينى 

راحه فين يا بت ؟؟ 

سبينى ...قلت لك ملكيش دعوه بيا 

اتجهت هويدا الى بيت زهيره ...كانت تخبأ سكين بملابسها 
قررت خطف صغارها و لو بالقوه ....
كانت تحدث نفسها بأنها ستحملهم بين ذراعيها و تبتعد بهم عن قريتها ...تسافر بعيدا حيث لا يعرفها أحد ...ستركب القطار و تأخذهم إلى حيث يأخذها القطار 
انتظرت هويدا خروج صلاح ووالده إلى العمل 
توجهت الى الغرفه التى ينام بها أطفالها من الخارج لنتأكد من وجودهم بها 
نظرت عبر الشباك الحديدى إلى داخل الغرفه فوجدت الطفلين يغطوا فى نوم عميق 
ابتسمت هويدا و ازداد بقلبها الامل بأنها ستأخذ اولادها بحضنها اخيرا 
تسلقت هويدا الجدار و ساعدها على ذلك وجود عربه خشبيه بجانب الجدار 
صعدت هويدا الى سطح الدار 
هبطت على الدرج الترابى بحذر شديد 
دلفت إلى غرفة أطفالها 
حملتهم بين يديها و اخذت تقبلهم و الدموع تنهمر من عينيها 
انتظرت هويدا بعض الوقت لتتأكد من خلو الطريق كى تخرج بصغارها فهى لابد أن تخرج عبر الباب 
قامت بلف طفليها و حملتهم بكلتا يديها
و عندما همت بالخروج وجدت زهيره تقف أمامها 

انتى ايه اللى جابك هنا يا بت انتى ؟
 وواخده العيال مودياهم على فين ؟؟ 
 ‏
عيالى و جايه اخدهم و هاخدهم يعنى هاخدهم لو مين وقف قصادى 😡


يتبع
صلوا على حبيبكم النبى
         ‏
قصص اطفال - قصص الاطفال - قصص أطفال - قصص للأطفال - قصص الأطفال - حواديت اطفال - حواديت للاطفال - حكايات اطفال - حكايات للاطفال - حكايات الاطفال - حكايات أطفال - حواديت ديزني - كتب اطفال- قصص رومانسية قصيرة - قصة رومانسية قصيرة - قصص حب رومانسية قصيرة - روايات - قصص اطفال بالانجليزي

#دجيهان_عادل
#قصص_وحكايات_د_جيهان_عادل.
فضلا غير مسموح نقل أو نسخ القصه إلا بعد اذن الكاتب و الا سيعرض للمسائله القانونيه ..
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات