هويدا
الجزء الثالث عشر
عارف يا حبيبتى بس عشان نثبت لهم كدبها و تقدرى ترجعى بيت جوزك عشان عاوزه تطلقك منه
تطلقنى من صلاح ؟؟
ايوا يا بنتى .. امال انا وافقت على موضوع الشيخ دا ليه ؟ ما هو عشان الم الموضوع
خلاص اللى تشوفه يا أبا ...هاتوا الشيخ ...هاتوا مليون شيخ و انا عارفه انا هعمل ايه كويس
حضر شيخ البلد مساء و معه الشيخ سلامه
الشيخ سلامه رجل فى الاربعين من عمره له لحيه خفيفه يلبس عمامه و عباءه و جلباب.... يمسك بيده سبحه طويله من أجل إكمال الصوره
تفوح منه رائحه المسك و البخور
جلس الشيخ و قدم له حمدى الشاى و شرح له الحكايه
هز الشيخ رأسه قائلا
خير ان شاء الله ....طب ناديلنا العروسه نشوفها يا حج حمدى
حاضر يا سيدنا الشيخ
دخلت هويدا و هى لا تقوى على السير لدرجه انها تعثرت فى ملابسها عند دخولها الغرفه
جهر الشيخ سلامه الله اكبر .. الله اكبر على مهلك يا صبيه
اجلسها والدها بجانب الشيخ
نظر لها الشيخ نظره غريبه و سألها
بتشتكى من ايه يا هويدا ؟؟؟
مبشتكيش من حاجه انا صاغ سليم
طبعا طبعا هو فى حد قال حاجه ...قصدى يعنى بتشوفى احلام وحشه ؟؟
ساعات بشوف
بتشوفى ايه بالظبط ؟؟
بشوف ناس بتجرى ورايا و ساعه احلم بحماتى عاوزه تخنقنى
يا ستير يارب يا ستير .....طب بتشوفى حد عاوز يقرب لك فى المنام ؟؟
يقرب لى ازاى يعنى ؟
قصدى يعنى زى جوزك كدا
لا مبشوفش
متكدبيش يا هويدا عشان اعرف اساعدك
لا هو لما جيت دار ابويا حلمت بصلاح جوزى مرتين تلاته كدا و هو ....
و هو ايه ؟؟؟
و هو يعنى .....
قولى يا بنتى دا مهم فى علاجك
و هو بيبوسنى
بيبوسك بس ؟؟؟
اه بس
طيب ....شعرك بيقع ؟؟
ايوا. من يوم ما شدتنى منه زهيره و هو بيقع
و ضهرك بيوجعك ؟؟
ايوا بيوجعنى بس شويه مش اوى يعنى
اممممم يبقى كدا انتى اكيد فيكى حاجه
لا انا زى الفل
زى الفل دى بقا لما اقرا عليكى و اشوف
طب ما تقرأ
مينفعش اقرا و حد قاعد يمكن العارض إللى عليكى يقول كلمه كدا و الا كدا و دى اسرار يا بنتى
خلاص يا عم الشيخ نخرج احنا و شوف شغلك
لا يا أبا متخرجش ما يقرأ ....اسرار ايه اللى هو خايف منها
همس حمدى باذن هويدا
سبيه يا بنتى يشوف شغله و بعدين دا اكبر منى و شيخ عارف ربنا هيعمل لك ايه يعنى ؟؟
يلا بينا يا شيخ البلد نقعد بره شويه على ما الشيخ سلامه يشوف شغله
بس هات لى ملايه قبل ما تطلع يا حج حمدى عشان مفيش حاجه تتكشف منها لو فيها حاجه يعنى
حاضر عنيا
احضر حمدى الملايه و أعطاها للشيخ
و انصرف هو و الشيخ عبدالعال سريعا و بقيت هويدا تجلس فى خجل تنظر للأرض
نظر لها الشيخ نظرة ماكره قائلا
انتى خايفه منى ليه كدا ؟؟
و انا هخاف منك ليه ؟؟
جدعه يا بت ...بحب البنات الجدعه اللى بمية راجل و مبتخافش من حد زيك كدا ...يلا يا حلوه مددى على الكنبه هنا
امدد ايه ؟؟؟
مددى يا بت هرقيكى ...الله مش قلتى انك مش خايفه ؟
ايوا مش خايفه
طب نامى يلا و هغطيكى بالملايه دى لو مكسوفه يعنى
شعرت هويدا بعدم الارتياح و لكن لم يكن بمقدورها فعل شئ كانت تريد إثبات براءتها مما ادعت به عليها زهيره
اخرج الشيخ زجاجه صغيره بها سائل احمر
فتح الغطاء و هو يتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومه بلل أطراف أصابعه من الزجاجه و دهن به جبهه هويدا و منابت شعرها
عند أذنها و فتحات أنفها ...تحسس شفاهها
شعرت هويدا بأن تلك اللمسات غير بريئه و حاولت القيام الا أنها شعرت بدوار شديد و كأنها ستفقد الوعى
حاولت أن تنادى على والدها و لكن صوتها لم يخرج
اقترب لها سلامه كشيطان فى هيئه انسان
همس بداخل أذنها
متحاوليش ....مش هتعرفى تنادى على حد ...خليكى هاديه كدا على ما اخلص شغلى معاكى
حاولت هويدا أن تحافظ على وعيها و الا تفقده اخذت تدعو الله كثيرا أن ينقذها من هذا الذئب البشرى
ضحك سلامه و ظهرت أسنانه الكبيره و رائحه نفسه القذره وضع يده على صدر هويدا
انتفضت هويدا و لكنها لم تستطع المقاومه
هشششش انا هرقيكى يا بت متخافيش ... مش عاوزه تطلعى بريئه قدام شيخ البلد ؟؟؟ و اقولهم انك زى الفل و أن حماتك بتفترى عليكى ؟؟؟ يبقى خلاص طاوعينى و متصعبيش عليا شغلى عشان اخلصك بسرعه
تساقطت الدموع من عينا هويدا فهى كالمشلوله قليلة الحيله لا تستطيع رفع يدها أو صوتها ....ليس هناك من ينقذها فأبوها يثق ثقه عمياء بالشيخ و لا يمكن يخيل له خياله أنه يفعل ذلك
دعت الله و توسلت الا يلمسها ذلك الكلب الحقير ....
اقترب سلامه إلى هويدا كشف شعرها و اخذ يتحسسه ..و عندما حاول الاقتراب منها لكى يقبلها .....
يتبع
صلوا على حبيبكم النبى
قصص اطفال - قصص الاطفال - قصص أطفال - قصص للأطفال - قصص الأطفال - حواديت اطفال - حواديت للاطفال - حكايات اطفال - حكايات للاطفال - حكايات الاطفال - حكايات أطفال - حواديت ديزني - كتب اطفال- قصص رومانسية قصيرة - قصة رومانسية قصيرة - قصص حب رومانسية قصيرة - روايات - قصص اطفال بالانجليزي
#دجيهان_عادل
#قصص_وحكايات_د_جيهان_عادل.
فضلا غير مسموح نقل أو نسخ القصه إلا بعد اذن الكاتب و الا سيعرض للمسائله القانونيه ..
تعليقات
إرسال تعليق